Exel Compositesin puolivuosikatsaus Q1-Q2 2020: Liikevoitto ja liikevaihto kasvoivat

EXEL COMPOSITES OYJ – – PUOLIVUOSIKATSAUS – – 21.7.2020 klo 10.00

Q2 2020 lyhyesti

• Saadut tilaukset laskivat 3,8 prosenttia 22,9 miljoonaan euroon (Q2 2019: 23,8).
  • Liikevaihto kasvoi 2,9 prosenttia 27,2 miljoonaan euroon (26,5).
  • Oikaistu liikevoitto kasvoi 2,9 miljoonaan euroon (2,2) ja oli 10,6 prosenttia liikevaihdosta (8,5).
  • Liikevoitto kasvoi 2,8 miljoonaan euroon (2,1) ja oli 10,3 prosenttia liikevaihdosta (8,1).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,21 euroa (0,14).

Q1-Q2 2020 lyhyesti

• Saadut tilaukset kasvoivat 10,5 prosenttia 57,4 miljoonaan euroon (Q1-Q2 2019: 52,0).
  • Liikevaihto kasvoi 2,7 prosenttia 55,0 miljoonaan euroon (53,6).
  • Oikaistu liikevoitto kasvoi 5,0 miljoonaan euroon (4,2) ja oli 9,0 prosenttia liikevaihdosta (7,8).
  • Liikevoitto kasvoi 4,7 miljoonaan euroon (2,5) ja oli 8,5 prosenttia liikevaihdosta (4,8).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,27 euroa (0,10).

Ohjeistus koko vuodelle 2020

6.5.2020 Exel Composites perui ohjeistuksensa Covid-19-pandemiaan liittyvän kasvaneen epävarmuuden ja heikon lyhyen aikavälin ennustettavuuden seurauksena. Pandemian vaikutus yhtiöön riippuu kriisin kestosta ja laajuudesta. Yhtiö täsmentää ohjeistustaan vuodelle 2020 myöhemmin kuluvan vuoden aikana kun luotettavampia arvioita voidaan tehdä.

Toimitusjohtaja Riku Kytömäki

Vuoden 2020 toisella vuosineljänneksellä liikevaihto ja liikevoitto kasvoivat edellisvuodesta ensimmäisen neljänneksen ennätyskorkean tilauskertymän tukemana. Vallitseva globaali liiketoimintaympäristö huomioiden olen tähän tulokseen hyvin tyytyväinen.

Vuoden 2020 toisella vuosineljänneksellä Covid-19-pandemia vaikutti Exel Compositesin toimintaan Euroopassa ja Yhdysvalloissa siinä missä Kiinassa tehtaamme toimivat normaalisti. Saadut tilaukset laskivat kuitenkin vain hieman edellisvuoteen verrattuna. Yhtäältä saatujen tilausten kehitykseen vaikuttivat negatiivisesti pandemian aiheuttama epävarmuus ja asiakkaiden varovaisuus. Toisaalta saimme rakennukset ja infrastruktuuri- asiakastoimialalta suurehkon tilauksen. Tämä yksittäinen tilaus oli noin 15 prosenttia kaikista vuosineljänneksen tilauksista, ja sen toimitus ajoittuu pääasiassa vuoteen 2021. Tilauskanta kolmannen neljänneksen alkaessa on hyvä.

Pandemian vaikutus asiakaskysyntään on vaihdellut suuresti alueesta ja toimialasta riippuen. Useat asiakkaidemme aiemmin sulkemat tehtaat ovat uudelleen avautuneet ja vuosineljänneksen loppua kohden toimeliaisuus kasvoi eri maiden purkaessa rajoituksia. Tämän perusteella näyttäisi siltä, että liiketoimintaympäristö kehittyy suotuisasti. Riski pandemian jatkumiselle tai laajentumiselle on kuitenkin edelleen olemassa.

Liikevaihto vuoden 2020 toisella vuosineljänneksellä kasvoi hieman edellisvuodesta. Aasian-Tyynenmeren alueen tuulivoima-alan toimitusten määrän kasvua kompensoi globaali, pääasiassa Covid-19-pandemiasta johtunut volyymilasku muilla asiakastoimialoilla.

Liikevoitto kasvoi vuoden 2020 toisella neljänneksellä Covid-19-pandemian vaikutuksista huolimatta. Yhdysvaltain liiketoimintayksikön parantunut kannattavuus oli pääasiallinen tekijä konsernin positiivisesti kehittyneen liikevoiton taustalla.

Kesäkuussa 2020 hallitus vahvisti Exelin strategian vuoden 2022 loppuun. Strategiamme fokusalueet sekä pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet pysyvät samoina. Strategisia prioriteetteja loppuvuodelle ovat kannattavan liiketoiminnan vakiinnuttaminen Yhdysvaltain liiketoimintayksikössä, organisaation yhdistäminen Kiinassa, tuotannon tehostaminen Euroopan tuotantolaitoksissa sekä kasvuhankkeisiin keskittyminen. Vastuullisuus integroidaan osaksi Exelin liiketoimintaa.

Konsernin keskeiset tunnusluvut

Tulos/osake, laimennettu ja laimentamaton, euroa0,210,1453,30,270,10169,40,20
Oma pääoma/osake, euroa2,262,127,002,262,126,962,23
Osakekurssi keskimäärin, euroa5,174,1624,35,174,1624,34,54
Keskimääräinen osakemäärä, laimennettu ja laimentamaton, 1 000 kpl11 83011 8200,111 82611 8200,011 820
Henkilöstö keskimäärin 6626521,5662671-1,3660
Henkilöstö kauden lopussa6616541,16616541,1648

1) Pois lukien merkittävät vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät kuten muun muassa uudelleenjärjestelykulut, arvonalentumistappiot ja niiden peruutukset, sekä liiketoimintojen suunniteltuun tai toteutuneeseen hankintaan tai myyntiin liittyvät kulut.

Liikevaihto asiakastoimialoittain

Rakennukset ja infrastruktuuri5 2825 887-10,311 49711 880-3,223 502
Välineet ja muu teollisuus4 0315 230-22,910 14210 683-5,118 644
Tuulivoima7 8675 18451,813 69310 95125,023 620
Koneet ja sähkö4 7904 07017,78 5697 67611,614 384
Kuljetus2 7963 170-11,86 1726 858-10,013 127
Puolustus76839494,82 019769162,62 292
Telekommunikaatio1 7062 546-33,02 9514 755-37,98 215
Yhteensä27 23926 4822,955 04453 5722,7103 784

Liikevaihto alueittain

Eurooppa15 53416 413-5,432 40432 858-1,462 076
Pohjois-Amerikka4 3915 253-16,410 21012 016-15,022 407
Aasia-Tyynimeri6 6364 47848,210 8188 17132,417 600
Muu maailma678338100,91 612526206,41 701
Yhteensä27 23926 4822,955 04453 5722,7103 784

Covid-19-pandemian vaikutukset

Toiminta

Vuoden 2020 toisella vuosineljänneksellä Covid-19-pandemia vaikutti Exel Compositesin toimintaan Euroopassa ja Yhdysvalloissa siinä missä Kiinassa tehtaamme toimivat normaalisti. Huhti-toukokuussa Ison-Britannian yksikkö toimi alemmalla kapasiteetilla. Tällä ei kuitenkaan ollut merkittävää taloudellista vaikutusta. Yhdysvaltain yksikössä valmistettiin huhti-toukokuussa ainoastaan viranomaisten kriittisiksi luokittelemien toimialojen tuotteita, esimerkiksi tuulivoimateollisuuden komponentteja. Yhdysvaltojen tehtaan tilauskannasta kuitenkin valtaosa kategorisoitiin kriittisten toimialojen tuotteiksi, joita valmistettiin normaalisti.

Raaka-ainehankinta ja logistiikka toimivat lähes normaalisti toisen neljänneksen aikana pandemiasta huolimatta. Pienet haasteet tietyissä raaka-ainekategorioissa tai henkilökohtaisten suojatarvikkeiden saatavuudessa on ratkaistu konserninlaajuisten yhteisten hankintojen sekä vaihtoehtoisten toimittajien tai teknisten ratkaisujen avulla.

Taloudellinen tilanne

Toisen neljänneksen aikana pandemian vaikutus asiakaskysyntään on vaihdellut suuresti alueesta ja toimialasta riippuen. Toisella neljänneksellä saatujen tilausten määrään vaikutti pandemian aiheuttama epävarmuus ja asiakkaiden varovaisuus. Saadut tilaukset laskivat kuitenkin vain hieman edellisvuoteen verrattuna. Vastaanotimme asiakkailtamme muutamia toimitusten siirtopyyntöjä, tyypillisesti kahdesta neljään viikkoon alun perin suunnitellusta toimitusajasta eteenpäin, mikä vaikuttaa liikevaihdon ja tuloksen ajoitukseen. Emme kuitenkaan saaneet merkittäviä tilausten peruutuksia toisellakaan vuosineljänneksellä. Useat asiakkaidemme aiemmin sulkemat tehtaat ovat uudelleen avautuneet ja vuosineljänneksen loppua kohden toimeliaisuus kasvoi eri maiden purkaessa rajoituksia.

Konsernin maksuvalmius ja kassatilanne ovat tällä hetkellä hyvät ja Covid-19-pandemian vaikutus konsernin likviditeettiin on ollut vähäinen tai olematon. Huhtikuussa 2020 konserni solmi sopimuksen, jolla kesäkuussa 2020 erääntyvää 10 miljoonan euron sidottua tililimiittiä jatketaan kahdella vuodella. Uusi tililimiitti erääntyy kesäkuussa 2022. Huhtikuussa yhtiö sopi myös 7 miljoonan euron pitkäaikaisesta lainasta Itävallan tehdashankkeen rahoituksen varmistamiseksi. Yhdessä aiempien voimassa olevien sidottujen luottolimiittien kanssa nämä sopimukset turvaavat suunnitteilla olevien investointien rahoituksen vuonna 2020 ja tarjoavat hyvän maksuvalmiuspuskurin odottamattomien tapahtumien varalle.

Yhtiön tekemän arvioinnin mukaan Covid-19-pandemia ei muuta vuoden 2019 tilinpäätöksen yhteydessä tehdyn arvonalentamistestauksen ja herkkyysanalyysin tuloksia. Pääasiallinen riski liittyi Yhdysvaltain liiketoimintayksikön kannattavuuskäänteeseen. Vuoden 2020 ensimmäisellä vuosipuoliskolla USA:n yksikön tilauskanta ja kannattavuus on kehittynyt olettamuksia paremmin Covid-19-pandemiasta huolimatta.

Vuoden 2020 toisen vuosineljänneksen aikana Exel Composites sai taloudellista avustusta paikallisten Covid-19 liittyvien avustusohjelmien myötä Isossa-Britanniassa, Kiinassa ja Australiassa. Näiden avustusten määrä ei kuitenkaan ollut merkittävä konsernin näkökulmasta.

Toimenpiteet Covid-19-pandemian suhteen

Työntekijöidemme, asiakkaidemme ja liiketoimintakumppaniemme terveys ja turvallisuus on Exel Compositesille ensiarvoisen tärkeä asia. Turvallisuuden ja liiketoiminnan jatkuvuuden suojaamiseksi yhtiön johtoryhmä ja paikallinen johto pitävät edelleen säännöllisiä tilannekatsauksia etänä käyden läpi toimenpiteitä ja parhaita käytäntöjä kaikissa toiminnoissa ja yksiköissä. Kaikissa yksiköissä on otettu turvallisuus- ja hygieniatoimenpiteet käyttöön paikallisten terveysviranomaisten ohjeistuksien mukaisesti. Tehtaissamme ei ole raportoitu yhtäkään varmennettua Covid-19-tapausta. Eurooppalaisista tuotantolaitoksistamme valtaosa sijaitsee syrjäisemmillä alueilla, joissa koronaviruksen esiintyneisyys on toistaiseksi ollut isoja kaupunkeja alhaisempi. Kansainvälinen matkustaminen on edelleen rajoitettua ja verkkokokouksia suositaan. Ulkopuolisten vierailut toimitiloissa on rajoitettu minimiin. Jatkuvaa sisäistä viestintää Covid-19-tilanteeseen liittyvistä asioista on lisätty eri kanavin niin konsernin laajuisesti kuin paikallisestikin.

Asiakkaiden, raaka-ainevalmistajien ja muiden liiketoimintakumppaneiden kanssa pidetään yhteyttä säännöllisesti oikea-aikaisen reagoinnin mahdollistamiseksi. Covid-19-pandemiaan liittyvän epävarmuuden johdosta tilanteen tiivis seuranta on meille prioriteetti.

Vantaalla, 21.7.2020

Puolivuosikatsaus Q1-Q2 2020