Sisäpiiritieto, tulosvaroitus: Exel Composites alentaa koko vuoden 2023 ohjeistustaan

EXEL COMPOSITES OYJ – – – SISÄPIIRITIETO – – – 2.5.2023 klo 8.45

Exel Composites alentaa koko vuoden 2023 ohjeistustaan. Exel Composites arvioi, että vuonna 2023 liikevaihto laskee ja oikaistu liikevoitto laskee merkittävästi verrattuna vuoteen 2022. Aikaisemmin Exel Composites arvioi, että vuonna 2023 liikevaihto on edellisvuoden tasolla ja oikaistu liikevoitto kasvaa vuodesta 2022.

Muutos ohjeistuksessa johtuu odotettua alhaisemmasta liikevaihdosta ja oikaistusta liikevoitosta vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä ja odotettua heikommasta lyhyen aikavälin kysyntänäkymästä. Lisäksi Exel on aloittanut merkittävän kehittämishankkeen houkuttelevien mahdollisuuksien voittamiseksi tuulivoimamarkkinalla. Exelin oikaistun liikevoiton arvioidaan sisältävän yli 1 miljoonan euron lisäkustannukset tähän hankkeeseen liittyen vuonna 2023.

Exel Composites toistaa näkemyksensä, että yhtiön tuotteiden ja ratkaisujen kysynnän odotetaan paranevan vuoden 2023 toisella vuosipuoliskolla ja sen jälkeen. Tuulivoimamarkkinan laitteisiin liittyvien mahdollisuuksien odotetaan johtavan tätä kehitystä. Lyhyen aikavälin näkyvyys on tällä hetkellä rajoittunut ja Exel odottaa lyhyen aikavälin kysyntään liittyvän epävarmuuden jatkuvan. Asiakkaiden varastojen purkamisen mahdollinen jatkuminen sekä globaaliin taloudelliseen kehitykseen liittyvät kysymysmerkit vaikuttavat tähän kuvaan. Sama heijastuu Exelin tilauskantaan, joka on edelleen vuoden takaista alhaisempi.

Exel Composites julkaisee Q1 2023 liiketoimintakatsauksensa tänään 2.5.2023 kello 9.00.