Exel Compositesin osakkeenomistajien nimitystoimikunnan esitys varsinaiselle yhtiökokoukselle

EXEL COMPOSITES OYJ – – – PÖRSSITIEDOTE – – – 18.1.2023 klo 10.00

Exel Composites Oyj:n osakkeenomistajien nimitystoimikunta esittää 10.5.2023 kokoontuvalle varsinaiselle yhtiökokoukselle seuraavat ehdotukset:

Hallituksen lukumäärä ja kokoonpano

Osakkeenomistajien nimitystoimikunta ehdottaa, että hallituksen jäsenten lukumääräksi vahvistettaisiin viisi (5) ja, että toimikaudeksi, joka päättyy vuoden 2024 varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä, hallituksen jäseniksi valitaan uudelleen hallituksen jäsenet Jouni Heinonen, Petri Helsky, Helena Nordman-Knutson, Jouko Peussa ja Kirsi Sormunen. Hallituksen nykyisistä jäsenistä Reima Kerttula on ilmoittanut, että hän ei ole käytettävissä uudelleenvalintaan.

“Haluan kiitää Reima Kerttulaa hänen merkittävästä työpanoksestaan Exel Compositesin kehitykseen. Reima Kerttula on toiminut hallituksen jäsenenä vuodesta 2009 ja johtanut hallitustyöskentelyä puheenjohtajana vuodesta 2016”, sanoo osakkeenomistajien nimitystoimikunnan puheenjohtaja Kalle Saariaho.

Nimitystoimikunta ehdottaa lisäksi, että yhtiökokous valitsee hallituksen puheenjohtajaksi Jouni Heinosen toimikaudeksi, joka päättyy vuoden 2024 varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä. Jouni Heinosella on yli 25 vuoden johtotason kokemus työskentelystä Euroopassa, Aasiassa ja Amerikassa usealla teollisuuden alalla. Lisäksi hänellä on toimitusjohtajakokemusta komposiittiteollisuudesta. Jouni Heinonen on toiminut Exel Compositesin väliaikaisena toimitusjohtajana lokakuusta 2022 asti.

Hallituksen jäsenten palkitseminen

Nimitystoimikunta esittää, että hallituksen jäsenten vuosipalkkiot pysyisivät ennallaan ja ovat seuraavat:

Puheenjohtaja: 45 000 euroa/vuosi (edellisvuonna 45 000 euroa) ja lisäksi 1 500 (1 500) euron suuruinen palkkio osallistumisesta hallituksen ja toimikuntien kokouksiin sekä muista vastaavista koko päivän kestoisista hallitustehtävistä.

Jäsenet: 21 000 euroa/vuosi (21 000) ja lisäksi 1 000 (1 000) euron suuruinen palkkio osallistumisesta hallituksen ja toimikuntien kokouksiin sekä muista vastaavista koko päivän kestoisista hallitustehtävistä. Lisäksi toimikuntien puheenjohtajalle esitetään maksettavaksi 1 500 (1 500) euron suuruinen kokouspalkkio komitean kokouksista.

Hallitustyöskentelystä aiheutuvat matkakulut ja muut kulut korvataan yhtiön vakiintuneen käytännön ja matkustussäännön mukaisesti.

Vuosipalkkiosta 60 prosenttia maksettaisiin rahana ja 40 prosenttia Exel Composites Oyj:n osakkeina.

Nimitystoimikunnan ehdotukset sisällytetään myöhempänä ajankohtana julkaistavaan yhtiökokouskutsuun.

Nimitystoimikunnan kokoonpano

Vuoden 2023 varsinaiselle yhtiökokoukselle esitykset tehneeseen nimitystoimikuntaan kuuluivat:

Kalle Saariaho, OP-Rahastoyhtiö, nimitystoimikunnan puheenjohtajana

Malin Björkmo, Handelsbanken Fonder

Markus Lindqvist, Aktia Mikro Markka

Caroline Sjösten, Swedbank Robur Fonder

Reima Kerttula, hallituksen puheenjohtaja, asiantuntijajäsenenä

Kalle Saariaho, osakkeenomistajien nimitystoimikunnan puheenjohtaja, puh. 010 252 8374