Exel Composites on voittanut tarjouskilpailun Intiassa tuuliturbiinien hiilikuitulattojen toimittamisesta Vestas Wind Systems A/S:lle

EXEL COMPOSITES OYJ – SIJOITTAJAUUTINEN – 19.9.2024 KLO 9.30

Exel Composites ja sen yhteisyritys Kineco-Exel India (KECI) ovat voittaneet tarjouskilpailun Intiassa tuuliturbiinien lapojen tukiranteissa käytettävien hiilikuitulattojen toimittamisesta Vestas Wind Systems A/S:lle. Tuotteet valmistetaan pultruusiomenetelmällä KECIn uudella tehtaalla Intian Goassa, joka on optimoitu palvelemaan tuulivoimateollisuuden asiakkaita Intiassa ja maailmanlaajuisesti.

Osapuolet ovat aloittaneet tuotantolaitoksen hyväksyntäprosessin Vestasin laatuvaatimusten mukaisesti, minkä jälkeen KECIstä tulee hiilikuitulattojen hyväksytty toimittaja Vestasille maailmanlaajuisesti. Toimitusten arvioidaan alkavan vuoden 2025 viimeisellä neljänneksellä.

Sopimus on jatkoa vuonna 2023 päivitetylle monivuotiselle puitesopimukselle ja syventää yhtiöiden yli kymmenen vuotta sitten alkanutta yhteistyötä. Tanskan Aarhusissa pääkonttoriaan pitävä Vestas on yksi tuulivoima-alan suurimmista ja merkittävimmistä yhtiöistä, joka suunnittelee, valmistaa, asentaa ja huoltaa tuulivoimaprojekteja maailmanlaajuisesti.

Hiilikuitulattoja käytetään siipisaloissa, jotka ovat tuuliturbiinien lapojen tärkeä tukirakenne. Lujuutensa, jäykkyytensä ja tuulikuorman kantavuutensa ansiosta ne kestävät hyvin käytönaikaisia dynaamisia voimia. Tuuliturbiinien koon kasvaessa hiilikuitukomposiiteilla on ratkaiseva rooli vaativien mekaanisten vaatimusten täyttämisessä.

"Olemme tyytyväisiä voidessamme vahvistaa kumppanuuttamme pitkäaikaisen asiakkaamme Vestasin kanssa ja päästessämme tukemaan yhtiötä heidän strategisissa hankkeissaan niin Intiassa kuin maailmanlaajuisesti", kertoo Kathy Wang, Exel Compositesin Teolliset Ratkaisut -liiketoimintayksikön johtaja.

"On ilo työskennellä Exelin tiimin kanssa. Odotamme innolla hiilikuitulattaliiketoiminnan nopeaa kehitystä Intiassa", sanoo Vestas APACin tuuliturbiinien lapojen hankinnoista Kiinassa vastaava Steven Zhu.

Exel Composites ja Kineco Exel India (KECI) tarjoavat tuuliturbiinien valmistajille kattavan valikoiman lasi- ja hiilikuitukomposiitista valmistettuja komponentteja nykyaikaisten maa- ja merituulivoimaloiden turbiinien valmistukseen. KECI on Exel Compositesin ja intialaisen Kineco Groupin vuonna 2021 perustama yhteisyritys.

Lilli Riikonen, sijoittajasuhdepäällikkö

investor@exelcomposites.com

Exel Composites on yksi suurimmista pultruusio- ja pullwindingmenetelmällä valmistettujen komposiittiprofiilien ja putkien valmistajista sekä kansainvälinen pultruusioteknologian suunnannäyttäjä komposiittimarkkinoilla. Edistykselliset, jatkuvilla tuotantoteknologioilla valmistetut komposiittiratkaisumme palvelevat eri teollisuudenalojen asiakkaita kaikkialla maailmassa. Tuotteitamme käytetään useilla toimialoilla kuten tuulivoima- ja kuljetusalojen sovelluksissa, rakennuksissa ja infrastruktuurissa.

Teknologinen osaamisemme, yhteistyöhön perustuva toimintamallimme sekä maailmanlaajuinen asemamme erottavat meidät kilpailijoistamme. Komposiittiratkaisumme auttavat asiakkaitamme säästämään resursseja, tekevät asiakkaiden sovelluksista kevyempiä, suorituskykyisempiä ja energiatehokkaampia alhaisemmilla elinkaarikustannuksilla. Haluamme olla vastuullisten komposiittiratkaisujen ensisijainen toimittaja maailmanlaajuisesti.

Exel Compositesin pääkonttori sijaitsee Suomessa ja konsernin palveluksessa on kaikkiaan yli 600 ammattilaista. Yhtiön osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä. Lue lisää meistä osoitteessa www.exelcomposites.com.

Tietoa Kineco Groupista

Vuonna 1994 perustettu Kineco Group on Intian johtava komposiittien valmistaja, joka palvelee vaativia markkinoita, kuten ilmailualaa ja joukkoliikennettä sekä erikoistuneita teollisia sovelluksia. Kineco Groupilla on pitkät perinteet innovaatioissa, ja se työllistää yli 750 henkilöä eri tuotantolaitoksissaan Goassa, Intiassa. Lue lisää osoitteessa www.kinecogroup.com.